یک ساعت فعالیت بدنی روزانه خطر مرگ زودرس را کاهش می دهد

29 ژوئیه 2016 - تحقیقات نشان می دهد یک ساعت فعالیت بدنی روزانه می تواند خطر مرگ زودرس مرتبط با سبک زندگی بی تحرک را کاهش دهد.

نتایج حاصل از این مطالعه، در چهار مقاله همزمان با شروع بازی های المپیک در ماه اوت، در مجله لانست منتشر شده است.

محققان امیدوارند این یافته ها به کاهش عدم فعالیت، که با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و برخی سرطانها ارتباط دارد، کمک کند.

نویسنده ی ارشد این مقاله، پروفسور اولف ایکلوند از دانشکده ی نروژی علوم ورزش و دانشگاه کمبریج و همکارانش به بررسی مجدد 13 مقاله ی موجود در بررسی اثرات ورزش پرداختند.

آنها دریافتند: خطر بروز مرگ زودرس برای افرادی که هشت ساعت در روز نشسته، اما از لحاظ جسمی فعال می باشند، نسبت به افرادی که ساعات کمتری را در روز نشسته اند، اما فعال نیستند، کمتر است.

ایکلوند گفت: برای بسیاری از مردم که شغل دفتری دارند، هیچ راهی برای فرار از نشستن به مدت طولانی وجود ندارد، برای این افراد به طور خاص، ما نمی توانیم به اندازه کافی بر اهمیت ورزش تاکید کنیم، تنها توصیه ی ما به این افراد، پیاده روی در زمان استراحت ناهار، دویدن صبحگاهی و یا دوچرخه سواری تا محل کار است.یک ساعت فعالیت بدنی در روز ایده آل است، اما اگر این کار قابل مدیریت نباشد، پس حداقل انجام مقداری ورزش در روز می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

سازمان بهداشت جهانی به بزرگسالان 18 تا 64 ساله، انجام 150 دقیقه ورزش ملایم را در هفته توصیه می کند، اما ایکلوند هشدار داد که یک ساعت فعالیت متوسط بسیار بیش از توصیه های فعلی است

در یک مقاله متفاوت، محققان مشاهده کردند که هزینه ی جهانی نداشتن فعالیت بدنی حداقل 67.5 میلیارد دلار در سال است.

دکتر ملودی دینگ از دانشکده بهداشت دانشگاه سیدنی می گوید: عدم فعالیت فیزیکی به عنوان یک همه گیری جهانی است که نه تنها به بیماری و مرگ زودرس منجر می شود، بلکه یک بار عمده را به اقتصاد کشورها تحمیل می کند.

Ekeland  و همکارانش همچنین اعلام کردند تماشای تلویزیون به مدت بیش از سه ساعت در روز با افزایش خطر مرگ زودرس در ارتباط است، اما در میان کسانی که بیشترین فعالیت را داشتند، این ارتباط مشاهد ه نمی شود.نویسندگان بر این باورند این ارتباط می تواند به علت مصرف اسنکها در حین تماشای تلویزیون باشد که می تواند بر سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و سبب شود احتمال انجام ورزش کاهش یابد.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2016/jul/one-hour-of-daily-physical-activity-reduces-risk-of-early-death,-study-finds-95252871.html